Handlekurv

Din handlevogn er tom!
Hvis du handler for 1500 kroner mer, får du fri frakt!

inkl. mva. ekskl.frakt

NOK 0,00

mva. NOK 0,00

• Rask levering
  • Alltid gode priser

731 illustrasjonskort til språkarbeidet

Disse 731 Illustrasjonskortene er laget i tett samarbeid med spesialpedagog Alina Marvin.

Illustrasjonskortene i denne pakken er basert på CDI og danner et godt grunnlag for både språkstimulering og kartlegging av ordforråd for barn på småbarnsavdeling, barn som har en flerspråklig bakgrunn eller starter senere i barnehagen.

Kortene illustrerer 731 ord delt i 22 semantiske kategorier som gjenspeiler et variert ordforråd, som substantiver, adjektiver, adverb, pronomen, preposisjoner osv. Se eksempelbilder.

Kortene kan brukes som språkbading der man viser dem til barna, benevner og legger til rette for samtaler rundt bildet. Barn er veldig ivrige etter å vise hva de kan, og de fleste har lyst til å benevne selv når de har lært ordene.

Kortene kan brukes for kartlegging ved mistanke om forsinket språkutvikling. Bruk sjekklisten for å se hva barn kan/benevner selv.

Litt mer informasjon:
Dette materiellet inneholder 731 illustrasjonskort av ord i 22 kategorier og er basert på sjekklisten over ordforrådet fra CDI II.

CDI II (MacArthur-Bates Communicative Development Inventories, Ord og
Setninger) er et kartleggingsinstrument  for barn i alderen 20 til 36 måneder som ble tilpasset og normert til norsk ved Institutt for lingvistiske  og nordiske studier, Universitetet i Oslo.

Materiellet kan brukes både som tidlig innsats-verktøy for språkstimulering og screening-verktøy for identifisering av barn med forsinket språkutvikling.  Ifølge Kristian E. Kristoffersen og Hanne Gram Simonsen kan man mistenke forsinket utvikling hos et barn om det har færre enn 50 ord i det produktive ordforrådet eller ikke har begynt å kombinere ord ennå, når det er 24-30 måneder gammelt. Alternativt kan man definere forsinket språkutvikling i forhold til hvorvidt barnet skårer under den 10. – 15. persentilen for produktivt ordforråd («Tidlig språkutvikling hos norske barn. MacArthur-Bates foreldrerapport for
kommunikativ utvikling», Kristian E. Kristoffersen og Hanne Gram Simonsen, 2012). Persentilskårene for produktivt ordforråd ligger på side 80-82, dersom du velger å kjøpe boka. (Boka er ikke inkludert i dette materiellet)

Sjekklisten som er vedlagt disse illustrasjonskortene, kan brukes både for å danne seg et bilde av språkforståelse og ordproduksjon. Kryss av i den første kolonnen (F) dersom barnet forstår ordet, men ennå ikke sier det. Kryss av i den andre kolonnen (F/S) om barnet både forstår og sier ordet. Persentilskårene i boka gjelder bare ordproduksjon, ikke forståelse.

Dersom ønskelig, kan Alina Marvin (spesialpedagog) kontaktes for innspill og tips til hvordan bruke illustrasjonskortene. marvin.alina@gmail.com

kr 500,00